Viikko 5 – pohjat

Tämä viikko sujui mukavasti perusjuttuja tehden. Loppuviikosta kolahti uusi juoksuohjelma sähköpostiini. Harjoittelu ei hirveästi muutu entisestä eli paljon samaa. Uuden ohjelman myötä harjoittelu huomioi aiempaa paremmin kaikki sykealueet. Lisäksi siinä juostaan pitkät lenkit aikaperustaisesti, mikä on hyvä asia. Itselläni homma meinasi lähteä laukalle eli juoksen 10 km ja sitten 12 km ja sitten 14 km jne. Muutenkin tulee entistä paremmin huomioitua toimet ennen juoksulenkkiä ja juoksulenkin jälkeen. Tietty Juoksija -lehdessä ihan tuoreessa numerossa oli hyviä vinkkejä mitä voi tehdä ennen lenkille lähtöä. Kun lihakset ovat valmiiksi aktivoitu juoksua varten niin pitäisi sen juoksun sujua – ainakin teoriassa. Kerron lisää jahka olen hankkinut lisää kokemusta.

Hyvät pohjat

Lähteä 55 vuotiaana treenaamaan reilussa 8 kuukaudessa 45 km polkujuoksua varten olisi tyhmää. En minäkään tee niin, koska onhan minulla pohjaa. Aloitin viime vuonna 16.4 harjoittelemaan 14 km polkujuoksu varten. Ajattelin, että 150 päivää riittää siihen, että olisin hyvässä juoksukunnossa. Painon osalta ajattelin, että varmaan sellaiset 5-10 kiloa voisi tippua. Kuinka väärässä olinkaan? Juoksu sujui hyvin, mutta en minä vielä mikään juoksija ollut. Ja se paino. Painoa tippui peräti 15 kiloa. No tässä kuvapari, joka kertoo olennaisen. Ei loppunut juoksuharrastus vaan se jatkuu. Kyse on pitkäjänteisyydestä. Nyt 45 km polkujuoksua on realistista ja painoa on tippunut alkutilanteeseen verrattuna peräti 21 kiloa.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Leave a comment