Viikko 27 – kevyt on kevyt

Kun on menossa kevyt viikko niin täytyy muistaa levätä. Usein tulee tungettua lepoviikolle kaikenlaista pientä treeniä ja sittenhän se lepo ei kunnolla toteudu. Homman nimi on siis, että levätään kun sen aika on. Ja tekihän se lepo hyvää, koska kolmena peräkkäisenä päivänä yön keskisyke alle 50. Nyt on sitten kroppa valmiina kahteen kovaan treeniviikkoon.

Lihas kasvaa levossa

Vanhan sanonnan mukaan “lihas kasvaa levossa” ja se pitää paikkansa. Väitteen todisti oikeaksi liikuntatieteiden tohtori Juha Hulmi. Hän tosin huomautti, että lepoa pitää edeltää lihaksien kuormitus. Pelkkä lepääminen ei riitä. Palautumisen ideana on, että keho korjaa harjoittelun aiheuttamat vauriot ja palautuu entistä ehompana normaalitilaan.

Pelkkä lepääminen ei johda jyvään tulokseen, mutta vieläkin pahempaa on alipalautuminen eli ylikunto. Alipalautumista kannattaa välttää, koska kyseessä on kuopan kaivaminen itselle. Joskus kuoppa voi olla niin syvä ettei siletä pääse enää ylös. Tästä aiheesta löytyy hyvä artikkeli Ylen sivuilta – Mikko Auvinen, 37, kiersi maailman kovimpia seikkailukisoja, sitten ylikunto romutti kaiken – nyt pelkkä lenkki lähimetsässä pelottaa.

Ylen sivuilla on myös toinen hyvä linkki, jossa on asiaa alipalautumisesta – Kun intohimoinen kuntoilu vaihtuu kuukauden saikkuun – Asiantuntija tarjoaa kolme vinkkiä, joilla vältät kuntoilun sudenkuopat ja ylikuormitustilan.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Leave a comment