Viikko 21 – kadenssi mietityttää

Mukava viikko, vaikka mikään ei mennyt nappiin. Cooperissa meni 2450 metriä, vaikka odotin enemmän. Harmittaa myös, että sykevyö jäi kotiin. Kello näytti taas vaiheeksi sykkeet ihan miten sattuu eli aivan liian matalat. Sunnuntaina ajattelin radalla kokeilla askeltiheyden nostamista siten, että syke pysyisi pk-alueella. Ei vaan onnistunut. Kokeilin jopa juosta avojaloin, mutta ei mitään vaikutusta. Siksi on taas mietittävä tekniikka samoin kuin tein viikolla 15.

Kadenssi

Kadedenssi ei toiselta nimeltä askeltiheys, kertoo kuinka monta kertaa minuutin aikana jalka osuu maahan. Jotkut laskevat molempien jalkojen askeleet ja silloin ihanne olisi sellaiset 180. Toinen koulukunta laskee vain toisen jalan askeleet, jolloin ihane olisi 90 askelta minuutissa. Cooperin testissä minun kadenssi oli sellaiset 79 askelta minuutissa. Sellainen kadenssi näyttää jo juoksemiselta, mutta minun tavallinen pk-alueella tapahtuva juokseminen on lähinnä harppomista ta hölkkää.

Minua askarruttaa suuresti, että miksi jalkani ei ota maakontaktia vaan jatkaa eteenpäin. Tässä kuvasarja, jossa oikea jalka vaan jatkaa ja jatkaa eteenpäin.

Tällä tavoin etenen kuin kävelijä, koska maakontakti on joka askeleella. Toisaalta, jos myönteistä kehitystä etsii niin jalka ei enää ojennu suoraksi eteen eli askel on hieman lyhentynyt ja sitä kautta nopeutunut. Juoksemisen pitäisi olla luontevaa ja tässä kuvasarjassa se ei sitä ole.

Syynä heikot takareidet?

Takareiden tehtävä on jarruttaa, jotta polvi ei oikene kokonaan. Mitä kovempi vauhti sitä vaativampi on takareiden tehtävä. Siksi olisikin alettava tehdä tällä videolla olevia treenejä.

Toisaalta videolla juostaan pikamatkaa ja siksi tuo takareisi on vain yksi totuus. Muutenkin pitäisi tehdä ero siinä, että mitä matkaa juostaan. Pitkillä matkoilla kanta-askel näyttäisi olevan vallitseva trendi ainakin, jos uskomme Matt Phillpsin artikkelia “Heel Striking: Root Of All Evil“. Tosin askeltiheyden nosto on se juttu, mutta kuinka se temppu tehdään? Tutkimusmatka jatkuu.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Leave a comment