SCORM (Shareable Object Content Reference Model) on sekä standardi että tekniikka e-opiskelun saralla. Sitä on usein verrattu dvd tekniikkaan. Nykyään voimme tehdä dvd- levyn tai ostaa sellaisen ja se toimii missä tahansa dvd-soittimessa. SCORMin idea on sama eli SCORMin mukaisesti tehty oppimateriaali toimii millä tahansa oppimisalustalla, joka noudattaa kyseisiä standardeja.
Ennen maailma oli sellainen, että oppimisalustojen (LMS) markkinoita hallitsivat Blackboard ja WebCT. Nämä kaksi järjestelmää eivät kuitenkaan missään muodossa olleet yhteensopivia keskenään. Jos teit kurssin esim. WebCt:llä, oli sinun mahdotonta saada se siirrettyä Blackboardille. Paljon helpompaa ja halvempaa kuin kurssin siirtäminen olikin tehdä kurssi uudestaan toiselle oppimisalustalle. Eikä meillä Suomessa ollut tilannen sen kummempi. Jokainen oppilaitos valitsi oppimisalustansa piittaamatta muista. Lisäksi moni oppilaitos oli mukana kehittelemässä omaa ratkaisua, jolloin standardeista jouduttiin entistäkin kauemmaksi.
Suomessa pari toimijaa yritti ratkaista ongelmaa sillä, että sisältö laitettiin nettiin siten että se oli linkitettävissä. Kyseinen ratkaisu oli muuten hyvä, mutta mitään tilastoa ei välittynyt oppimisalustaan siitä onko opiskelija edes avannut kyseistä dokumenttia. Sitäkin suurempi puute oli, ettei tällaiseen “pankkiin” voinut laittaa lainkaan tehtäviä, joiden vastaukset analysoitaisiin koneellisesti tai niitä saataisiin edes tallennettua oppimisympäristöön.
Ratkaisua tällaiseen ongelmaan kehitettiin siellä päin missä rahaa paloi miljoonia e-oppimateriaalin tuotantoon. Kyseessä oli USA:n valtiohallinto, joka lähti ratkaisemaan ongelmaa. Vähitellen ratkaisuksi muodostui SCORM eli standardi e-oppimateriaalille.
Miten se toimii?
Kun materiaali on tehty SCORMIn mukaiseti, voidaan se liittää oppimisalustaan edellyttäen, että se tukee SCORMIa. Tässä alla esimerkki oppimisalustasta Docebo. Siellä on painike, jota kautta oppimateriaali lisätään.
Sitten valitaan, että tuodaan SCORMin mukainen materiaali.
Selataan paketti kohdalleen (zip muodossa) ja ladataan se oppimisympäristöön.
Sitten se on ympäristössä käytettävissä kuten on suunniteltu. Mukana tulivat myös tehtävät.
Ja tilastointi toimii eli opettaja voi tarkistaa vastaukset ja onko kyseistä objektia edes avattu.
Onko tässä mitään järkeä?
Vastaus otsikon kysymykseen on, että SCORMissa on paljonkin järkeä kuten yleensä standardeissa. Erityisesti SCORMissa viehättää sen helppous. Kokonaisen kurssin vieminen oppimisympäristöön kestää enimmillään noin minuutin. Ja, kun oppimisympäristö vaihtuu niin jälleen minuutti ja kurssi on taas pystyssä.





