Luottamus saksalaiseen laatuun mureni – nyt haaveilen taas ranskalaisesta

Kolme ranskalaista autoa, eikä yhtäkään hitsauskeikkaa. Sitten päätin kokeilla saksalaista “laatua” – ja ensimmäiseksi päädyin kättelemään peltiseppää. Tämä kokemus herätti kysymyksen: onko saksalaisen auton maine vain vanhentunut myytti?

Saksalaisesta autosta puhuttaessa moni ajattelee heti insinöörien tarkkuutta, kestävyyttä ja huippuluokan tekniikkaa. Nämä myytit elävät vahvoina, mutta omien kokemusteni perusteella niillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Kun ostin nykyisen “unelma-autoni”, kuvittelin saavani laadukkaan ja luotettavan kulkupelin. Todellisuus iski vasten kasvoja jo ensimmäisen viikon aikana: kallistuksen vakaajan kiinnike ruostunut irti  – minun ranskalaiseni eivät koskaan pettäneet näin!

Se tarkoitti peltisepän keikkaa ei saatanan kallista. Ranskalaiset autot saavat paljon lokaa niskaansa, mutta totuus on tämä: en kertaakaan joutunut hitsaamaan. Saksalainen auto sen sijaan – miten voi olla niin ruostunut. Onko tämä sitä paljon puhuttua luotettavuutta?

Ranskalaisten autojen arvostelu voi jatkua, mutta fakta on tämä: ei niitä sentään tarvinnut hitsata, ja ne veivät minut aina perille. Saksalainen auto? Kyllä se vei, mutta ensimmäiseksi korjaamolle.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *