Korjasin rikkinäisen polven

Polvi on vihotellut jo pitkään ja haitannut juoksemista. Nyt on tutkittava, että miksi näin pääsi käymään. Olen kokeillut polven hoitamiseen kaikenlaista. On jopa joitakin epätoivoisi yrityksiä. Lääkärillä en ole käynyt. Yleensä polvi punkteerataan, jos siellä käy. Nyt en oikein paikallistanut, että missä siellä sitä nestettä olisi. Ja koska kyseistä keinoa on jo käytetty aiemmin samaan polveen niin tiedän jo trendin. Sitä nestettä tulee joka kerta aiempaa vähemmän.

Mitä tuli tehtyä väärin?

Lyhyesti voisi todeta, että lumet sulivat ja juoksin asfaltilla 20 km lenkin 28.3. Kaiken piti olla valmista tällaiselle lenkille, mutta olisi pitänyt juosta vain 10 km tai olla juoksematta kokonaan.  Koska sitten löytyvät merkinnät, jotka eivät lupaa hyvää.

2.4 Lunta, vettä, jäätä. Polvi vihotteli.

4.4 Vasen puoli loistava. Oikea puoli: polvi vihotteli, lonkankoukistaja vihoitteli ja alaselässäkin ongelmaa. Lihashuoltoon panostettava.

Pidin taukoa liikunnasta, mutta ei lupaa hyvä sittenkään.

13.4 Polvi vaivaa edelleen. Bostonit ovat loistavat.

Parempaa on sitten luvassa toukokuussa.

3.5 Ihan ok polven kannalta. Ei täydellistä, mutta ei se ole tainnut tämän parempi ollakaan.

Tietty olisi kannattanut lyödä jarrut päälle heti, kun ongelmat alkoivat. Juokseehan kipeällä polvella, mutta 4.4 on sitten lonkankoukistaja kipeä ja siihen vielä kaupan päälle alaselän ongelma.

Millainen polvi ja mikä hoito?

Polvi herätti öisin ja se oli kuin tulessa. Portaissa kävely oli vaikeaa ja polveen sattui sekä mennessä ylös että alas. Burana ei auttanut, vaikka oli vahvaa. Jää ei auttanut vaan yleensä se ärsytti polvea entistä enemmän. Kokeilin suolavesikäärettä – tyhmä kokeilu, ei auttanut. Kokeilin kaalta – ei vaikutusta. Kokeilin Voltaren voidetta – ei vaikutusta. Teippasin kinesioteipillä. Se saattoi jopa auttaa, mutta ehkä plaseboa.

Ohjeita selasin pitkin nettiä ja muistin yhden hyvän jutun eli pyöräily. Pyöräily on sikäli hyvä laji, että polvi ei rasitu. Polvi saa liikettä ja sitten sen pitäisi olla terve. No ei mennyt minulla ihan noin hyvin. Ortopedi Kallion muistelen todenneen, että polvi pitää saada suoraksi sitä pitää painaa lattiaan. Tai tässähän se on eli Hyvä Terveys on lähde.

“Ortopedi Tapio Kallio toteaa, että tärkeintä polvinivelelle on koukistua ja etenkin ojentua. Muuten ontuu. – Kuntoutuksessa huolehditaan siitä, että polvi taas koukistuu ja varsinkin ojentuu kunnolla. Muuten jää ontumaan. Tähän sopii kuntopyöräily, joka erinomaisesti lisää polven liikelaajuutta ja vahvistaa reisilihaksia. – Kuntopyöräilyn jälkeen on kuitenkin tehtävä polvea ojentavia harjoituksia, hän sanoo ja antaa jumppavinkin: Paina seisten jalkaa lattiaa vasten 5–10 sekuntia ja samalla jännitä reisilihaksia ja ojenna polvea. Tee kolme kertaa päivässä 25 kertaa kerralla.” (Hyvä Terveys)

Löysin polven kuntoutukseen oppaita, mutta mielestäni yksi polviliike on ylitse muiden. Tällä videolla se esitellään ja idea sama kuin Kallion neuvossa eli polvi suoraksi.

 Onko se vika nilkassa?

Kävin myös hierojalla ja hän totesi, että nilkka on lukossa. Melkoinen pamaus kuului, kun nilkka vapautui. Jäin pohtimaan, että mistä se polvikipu johtuu. Voisiko koko oikea puoli olla vähän rkki sieltä sun täältä. Jos nilkasta puuttuu liikkuvuutta, kääntyy polvi sisäänpäin ja siitä tulee ongelmia. Tässä video aiheesta ja yksi liike vinkiksi.

Ja tässä lisää. Tuota kuminauhajuttua olen tehnyt ilman painoa.

Onko se vika lonkassa?

Yksi yö heräsin, kun lonkka oli tulessa. Lisäksi on sellainen juttu, että tehdessäni tuota ensimmäisen videon polviliikettä minun lonkassani tuntuu. No siihen on olemassa hyviä venytyksiä eli tässä videolla muutama.

Onko vika takareidessä?

Takareittä on osattava venyttää oikein. Tässä vinkki.

Ja tarvitsee se takareisi myös voimaa.

Tuliko polvi korjattua?

Kyllä sikäli, että kävely ja juoksu sujuvat ilman kipuja, mutta jalkapalloa polvella ei vielä pelata. Tai pelaahaan sillä, jos ei oikealla jalalla potki sisä- eikä ulkosyrjäpotkuja. Hyvä puoli tässä on, että polvi sietää jo hyvin kylmähoitoa eli neljä kertaa päivässä 15-20 min olisi ihanne, mutta yleensä en siihen asti yllä. Tavoite on saada turvotus kokonaan pois polvesta. Ja pakko tässä on alkaa tutkia jalkojen liikeratoja eli kääntyykö oikean jalan polvi sisäänpäin.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Leave a comment



Jake

3 kuukautta ago

Tarinasi kuulostaa samalta kuin kaverillani. Hänellä oli myös pitkään jatkuneita polvikipuja esiintynyt. Polvi herätti öisin ja oli kuin tulessa myös hänellä. Kaiken hän oli jo ehtinyt kokeilla kunnes päätyi kuvauttamaan polvensa. Polvessa todettiin nivelrikkoa ja tämän johdosta todettiin, että kipujen taustalla voisi olla nivelen ärsyyntyminen. Hänelle kuitenkin tarjottiin mahdollisuutta PRP-hoitoon, missä ilmeisesti polviniveleen injektoidaan henkilön omasta verestä erotettua veriplasmaa. Hoitoon kuuluu myös kuntoutus tämän jälkeen. Hän ainakin koki saaneensa apua polvivaivoihin tästä hoidosta. Ehkä tämä voisi toimia myös sinulle jos kipusi vielä jatkuvat?

Jari Sarja

1 kuukausi ago

Kiitos vinkistä. Kyllä minunkin pitää kuvauttaa polvi, jotta saan varmaa tietoa. Aika hyvä se on juuri nyt, mutta olisi varmemmalla pohjalla kuntoutus, kun tietäisi mikä vikana.