Hermot meni digitaalisuuden viidakossa

Sain vihdoin viimein mobiilivarmenteen toimimaan. Kaiken piti olla helppoa ja kätevää, mutta lopulta prosessi oli lähinnä nöyryyttävä kokemus ainakin kivijalkakaupan osalta.

Selailin Facebookia 1.10. ja sieltä ilmestyi Sonera ilmoitus “Ota mobiilivarmenne käyttöön, voita uusi iPhone 7”.

sonera_1

Klikkasin kuvaa ja pääsin tilaamaan varmennetta. Siellä vakuutettiin, että tarvitsen vain puhelimen, jossa on Soneran liittymä. Henkilöllisyys varmistettaisiin verkkopankkitunnuksilla. Kuulosti helpolta ja kätevältä eli ei ku tilaamaan.

sonera2

Soneralta tuli kirje, joka oli päivätty 3.10. Sisältönä ohje ja uusi SIM-kortti. Aloitin SIM-kortin käyttöönoton 4.10. Homma tuntui sujuvan vaivatta, kunnes tuli se viimeinen vaihe eli SIM-kortin aktivointi- Ei onnistunut aktivointi tekstarilla kuten ohjeessa neuvottiin. Soitin asiakaspalveluun ja siellä valittelivat, että juuri tänään tekstiviestillä aktivointi ei toimi. Sieltä luvattiin kuitenkin seurata tilannetta ja soittelisivat minulle, jos aktivointi jäisi toteutumatta. Kokeilin vielä seuraavan päivänä aktivointia ja sieltä tuli viesti “technical error”. Tässä vaiheessa vaihdoin puhelimeen vanha SIM-kortin takaisin. Seitsemäs päivä Soneralta tuli tekstari, jossa kyselivät kuinka homma oli sujunut (Kuinka helpoksi koit viimeisimmän asiointisi? Vastaa 0-10). Vastasin, että asiointi sujui, mutta mobiilivarmenne ei toimi vieläkään. Siihen sain vastauksen: “Pahoittelemme, että kaikki ei sujunut parhaalla tavalla. Palautteesi auttaa meitä parantamaan palvelujamme.”

Jäin sitten odottelemaan, että joku ottaisi Soneralta yhteyttä. Mitään ei tapahtunut

Uusi soitto asiakaspalveluun

Sitten perjantaina 21.10 päätin laittaa taas sen uuden SIM-kortin puhelimeen. Ajattelin, että jos joku olisi sen aktivoinut. No ei toiminut SIM-kortti, joten soitin asiakaspalveluun. Siellä todettiin, että sitä on yritetty aktivoida ja kyselivät, että voidaanko soittaa takaisin, kun tämä varmenne on sellainen uusi juttu. Samalla huomauttivat, että minulla on joku kanavapakettiin liittyvä etu käyttämättä. Ajattelin, että tämähän kivaa, kun asiat alkavat luistaa ja minulle vakuutettiin, että saisin katkaistua kanavapakatin tilauksen ennen kuin se tulisi maksulliseksi. Minulle tulisi siitä tekstarilla muistutus.

Kohta soittelivat takaisin ja luettelin sitten sen 12 numeroisen koodin, joka oli liitetty SIM-korttiin. Sitten saman tien tuli tietoa, ettei tätä voi aktivoida. Minun pitäisi mennä liikkeeseen henkilöllisyystodistuksen kanssa. Toinen vaihtoehto olisi tehdä se Soneran Omat sivut palvelussa. Ajattelin, että nyt tämä vihdoinkin etenee. Menin Soneran Omille sivuille ja ihmettelin, kun kohdassa SIM-kortin aktivointi sen kerrottiin alkavan ihan eri numeroilla kuin mitä min kortissa luki. En uskaltanut syöttää numeroita, koska pelkäsin, että sitten se toinenkin kortti olisi mykkä. Toisaalta nyt jälkikäteen katsottuna juuri siihen se numerosarja olisi pitänyt syöttää. Eli se olisi tullut sen valmiiksi syötetyn jatkeeksi. Eli näin siellä lukee.

“Löydät SIM-kortin numeron kortista, numerosarja alkaa aina numeroilla” ja perässä se numerosarja joka ihan eri kuin minun numerosarjani. Miksei se voisi olla niin, että siinä lukisi, että syötä numerosarja valmiina olevan numerosarjan jatkeeksi. Tai se olisi koodattu niin, että siihen kirjoitettaisiin vain se numerosarja.

sonera3

Ei alkanut minun numerosarjani numeroilla, jotka tuossa kuvassa mustana.

Kivijalkakauppaan

Seuraavana päivänä tein virheen, että oletin asian hoituvan kivijalkakaupassa. Ajoin autolla 40 km Sonera kauppaan, jossa homma tyssäs minun vanhaan ajokorttiin. Tämän jälkeen kukaan kolmesta myyjästä ei halunnut asiaa selvittää lainkaan. Kaikki häipyvät, vaikka olin ainut asiakas. Yhdelle kaivoin saamani kirjeen jossa lukee.

“Sim kortin käyttöönotto onnistuu tekstiviestillä tai asiakaspalvelussamme”.

Ei auttanut kirje, koska sulla pittää olla passi. Kukaan heistä ei ilmeisetsi ollut tietoinen, että mobiilivarmenteen voi varmentaa myös pankkitunnuksilla. Siinä alkoi sitten opastus, että henkilökortista syötetään sitten tänne meidän järjestelmään numerosarja ….

Lähdin kivijalkakaupasta vittuuntuneena pois ja vannoin, että Soneran kaikki palvelut pitää irtisanoa. Toisaalta tässä jo rauhoittuneena juuri tuosta syystä toimivaa digitaalisuutta tarvitaan, ettei ihmisen tarvitse mennä kivijalkakauppaan nöyryytettäväksi. Siitä tuli muuten vanha sketsi mieleeni ohjelmasta “Ei yhdeksän uutiset”.

Google ja Facebook

Ajattelin sitten Googlailla, että miten se mobiilivarmenne aktivoidaan. Päädyin sitten taas samoille sivuille eli tuone: https://www4.sonera.fi/OmatSivut/sid/entry.do. Ja tietysti se ilmoitti, ettei SIM-kortti tue mobiilivarmennetta. Sitten piti jo laittaa Facebookiin palautetta kohtaan, jossa Soneran toimitusjohtaja kertoili digitaalisuudesta. No kommentti poistettiin. Mutta se Facebook. Siellä oli kuva toimitusjohtajasta ja linkki juttuun “Mitä digitalisaatio tarkoittaa? Soneran toimitusjohtaja Valdur Laid vastaa“. En malttanut olla kommentoimatta uudestaan, että Soneralla on vielä matkaa verottajaan. Siellä digitaalisuus toimii jo. Samalla pohdin, että antaa olla. Jos voin tunnistautua verkkopankkitunnuksilla niin se riittää.

Sonera online chat – vihdoinkin homma hoitui

Sitten lauantaina 22.10 päätin kokeilla Sonera online chatia. Jono oli pitkä eli 24 ennen minua ja ehdin välillä käydä syömässä. Sitten vihdoinkin. Kerroin mistä kyse ja arvelin mikä tässä menee pieleen eli juuri se SIM-kortin aktivointi. Toisessa päässä oltiin kuulolla ja todettiin, että kyse on siis SIM-kortin aktivoinnista, “voin sen aktivoida kuten jo aiemmin mainitsin”. Ei muuta kuin puhelimen numero ja numerosarja. Vähän aikaa se kesti ja sitten tuli seuraava viesti “voinko vielä muuten olla avuksi”.

Ja toimiihan se, kun pääsin lopulta sen mobiilivarmenteen aktiovoimaan pankkitunnuksillani. Pakko oli testata muutama palvelu ja toimiihan se. Hyvin toimii, mutta ihmettelen, että miten ihmeen hankalaa tämä on. Asiakaspalvelu jättää SIM-kortin aktivoimatta. Kivijalkakauppa keskittyy nöyryyttämiseen. Miksei kumpikaan tajunnut, että SIM-kortin aktivointi ei tarkoita mobiilivarmenteen aktivointia? Oma veikkaus on tämä. Asiakaspalvelija kysyi neuvoa ja sai fiksun neuvon, jonka mukaan SIM-korttia ei missään nimessä tule aktivoida, koska kyse on tietoturvasta. Asiakaspalvelija toimi ohjeen mukaan. Kivijalkakaupassa ajateltiin samoin, että huijarihan tämä on, kun ei ole sitä oikeaa ajokorttia. Ja kaikki lähti siitä, kun yksi näki vanhan ajokortin ja tokaisi “tuolla ei sitten aktivoida”. Samasta kaupasta olen ennenkin saanut huonoa palvelua, joten eläköön digitaalisuus, jotta noissa paikoissa ei tarvitse asioida.

Ehkä homma olisi hoitunut, jos olisin pyytänyt SIM-kortin aktivointia, enkä olisi edes maininnut sanaa mobiilivarmenne. Onneksi oli chat, joka jaksoi kuunnella ja hoksasi mistä on kyse. Siellä tyhmääkin palvellaan. Ja tarvittaessa toistetaan

Eli tarvitsen sen liittymän numeron sekä simkortin numeron kuten tuossa aiemmin kirjoitin 🙂

En usko, että missään muualla olisi tilanne sen parempi eli ei se vaihtamalla parane. Ja Sonera chat online 10+! Joskus digitaalisuus on se ainut tapa hoitaa homma.

 

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.