Hakukoneoptimointi eli SEO (eng. Search Engine Optimization) tarkoittaa sitä, että sivusto viritetään hakukoneita varteen. Poikkeuksetta ihmiset klikkaavat sitä hakutulosta, joka on hakukoneen mielestä paras tai ainakin kymmenen parhaan joukossa. Hakukoneen eli Googlen osuma on ilmainen mainos, joka kannattaa hyödyntää. Ennen asiakkaat selailivat keltaisia sivuja löytääkseen sopivan yrityksen. Nykyään ihmiset syöttävät hakusanat Googleen ja valitsevat yrityksen ensimmäisten osumien joukosta. Hakukoneoptimoinnilla voit vaikuttaa siihen, kuinka sivustosi löytyy.
Title- eli otsikkotagi
Title-tagi on Googlen ohjeiden mukaan tärkein yksittäinen tekijä hakukoneoptimoinnissa. Sen pituus voi olla maksimissaan 512 px eli noin 65 merkkiä. Titlen on oltava napakka lyhennelmä sivun sisällöstä. Sen on houkuteltava klikkaamaan, sillä se näkyy hakutuloksen sivusto-otsikkona Google-haussa. (ks. Googlen opas.) Tässä alla on pieni esimerkki. Jos etsin hakusanalla nahkaneula, nousevat hakutuloksissa korkealle sivut, joissa kyseinen sana on titlessä.
Tärkein avainsana kannattaa sijoittaa aina alkuun, esim. “Nahkaneulat…” ensimmäiseksi, jos myydään tuotetta nahkaneula. Jokaisella sivulla pitää olla oma yksilöllinen title-tagi. Näin siksi, että kaikki tuotteet olisivat löydettävissä.
WordPressissä kannattaa käyttää lisäosaa Yoast – SEO, koska siinä voi kirjoittaa jokaiselle sivulle haluamansa title-tagin. Yleensä pahin virhe on, että title-tagissa on vain ja ainoastaan firman nimi tai vielä pahempaa, jos siinä lukee “Tervetuloa sivuillemme”.
Meta description
Meta description -tagi on tiivistelmä, joka näkyy Google-hakutuloksessa otsikko-tagin alapuolella. Meta description -tagi voi olla maksimissaan 154 merkkiä pitkä. Sen tulee olla lyhennelmä sivun keskeisestä sisällöstä ja kertoa mahdollisimman houkuttelevalla tavalla sivustosta, jotta kävijä kiinnostuisi klikkaamaan itsensä sivustolle. (ks. Googlen opas.)
Yoast SEO:n avulla Meta -tagin muokkaus sujuu kätevästi.
Osoiterakenne
On suotavaa, että websivuston osoitteet ovat lyhyitä ja ne sisältävät hakusanan. WordPressissä kannatta mennä kohtaan Asetukset -> Osoiterakenne ja valita jokin muu rakenne kuin “Riisuttu”, koska siinä ei esiinny lainkaan sanoja.
On myös suotavaa, että sivusto sijaitsee suoraan juuressa eikä jossakin kansiossa. Alla pari esimerkkiä
- jarisarja.fi (tämä on hyvä, sivusto on suoraan juuressa)
- jarisarja.fi/blogi/ (sivusto sijaitsee kansiossa blogi, huono ratkaisu)
- jarisarja.fi/uudetsivut/2018/ (todella huono ratkaisu)
Yoast SEO mahdollistaa myös muutokset osoitteen loppuosan osalta.
WordPressin lisäosa Yoast SEO
Yoast SEO on hyvä apu hakukonoptimointiin. Kun olet asentanut kyseisen lisäosan, tarvitsee sinun ainoastaan avata artikkeli tai sivu muokattavaksi. Yoast SEO on sivun alalaidassa, siinä on koottuna tietoa, että mitä pitää vielä korjata hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.
Yoast SEO:n analyysi näkyy myös sivun ja artikkelin oikeassa reunassa.
Yoast SEO analysoi myös luettavuuden, joka sekin vaikuttaa hakukoneen tuloksiin. Eli kannattaa käyttää väliotsikoita ja muutenkin jaotella teksti kappaleisiin.
Yoast SEO – mistä aloitan?
Ihan ensimmäiseksi avataan sivu tai blogikirjoitus, joka hakukoneoptimoidaan. Sivun alalaidassa on Yoast SEO ja siellä on kohta, jonne kirjoitetaan hakusana, jolle sivu optimoidaan. Ilmaisversiossa voi olla vain yksi hakusana.
XML Sitemap
Googlen hakukonerobottien työ helpottuu, jos sivuillasi on XML Sitemap. Se on sama asia kuin kirjan sisällysluettelo. XML Sitemap kertoo hakukonerobotille mitkä sivut käydään läpi. Hakukonerobotti indeksoi kyllä ilman XML Sitemappia, mutta tulos ei välttämättä ole täydellinen. Robotti ei välttämättä osaa käydä kaikilla sivuilla.
Yoast SEO osaa tämänkin homman. Varmista, että XML Sitemap on aktiivisena. Valitse SEO ja XML Sitemaps.
Varmista, että XML Sitemap on aktiivinen eli vaihtoehto “Enabled”.
Hakukoneoptimoinnissa pitää aina muistaa että sisältö on 75% koko projektista, otsikoiden rakentaminen oikeassa järjestyksessä kuten myös meta title ja meta descriptionin oikea asettaminen vaikuttaa suuresti hakukoneoptimoinnin tuloksiin.
Lyhyesti:
– 1 kpl H1 otsikoita joka on täysin sama kuin sivun Meta Title tagi
– H1 otsikon alle tulee ensimmäisenä kirjoittaa Meta Description eli meta kuvaus
– Hakusanoja tulee toistaa tekstissä alle 5%
– Sivustolla voi olla 2kpl H2 ja 3kpl H3 otsikoita joihin kannattaa kirjoittaa vähintään 1 hakusana tai hakulause, tämän alle kirjoitetaan kappale jonka alku ja loppuosassa on hakusana/hakulause
Tekninen puoli hakukoneoptimoinnista pitää sisällään: Käytettävyyden, title ja alt tagit kuvissa kuten linkeissä, latausnopeus mielellään alle 1 sekunti
Lopuksi sitten rakennetaan backlinkkejä jotka tulevat suomalaisilta sivustoilta jos sivusto pääkieli on suomi, hyvä ja vahva backlink tuo liikennettä ja on sivustolla jossa käsitellään samaa aihetta kuin sinun omalla sivustolla ja pitää myös unohtaa kaikki listaus sivustot ja muut roskalinkit koska ne eivät nosta domainin arvoa, itse käytän domainin arvon mittaamiseen ahrefs backlink työkalua: https://ahrefs.com/backlink-checker joka kertoo domainin ja yksittäisen URL:n arvon.