Mistä juoksuharrastus alkoi?

Nykyisin juoksen sellaiset kolme kertaa viikossa. Kesällä määrä tulee olemaan ainakin neljä kertaa viikossa. Tilanne on toisenlainen kuin 18.4.2019, jolloin aloitin Haidun juoksukoulussa. Juoksin Cooper -testin, jotta olisi jotakin vertailupohjaa. Tosissaan juoksin ja tulos oli 1900 metriä. Painoa oli tässä vaiheessa 106,9 kg.

Pajulahdessa kynnystesti

Kävin huhtikuun lopussa Pajulahden urheiluopistossa kynnystestissä, josta sain tärkeää tietoa sykerajoista. On minulla ollut sykemittari vuodesta 1992 lähtien, mutta ei tietoa, että mitä ovat sellaiset termit kuin aerobinen kynnys ja anaerobinen kynnys. Sain testistä selkeät sykerajat, joita päätin noudattaa. Huono kuntoni näkyi mm. siten, että laktaattia alkoi tulla vereen jo varhaisessa vaiheessa.

Laktaattikäyrä on koholla testin alussa (matalimmillaan tasolla 2,3 mmol/l) ensimmäisen selvemmän nousun tullessa 8:33 min/km vauhdin jälkeen. Aerobinen kynnys onkin asetettu tuohon vauhtiin. Sykkeeseen muutettuna tuo sykeraja olisi 121 lukemissa, joten PK-harjoittelu saisi tulla 90 – 121 haarukassa.

Haidun juoksukoulun ohjelman mukaisesti harjoittelin 14 km polkujuoksuun saakka 14.9. Tässä vaiheessa painoa oli tippunut jo 15 kg ja aloin etsiä jo seuraavaa haastetta. Se löytyi Kuopiosta. Itsenäisyyspäivänä siellä olisi mahdollisuus juosta 10 km. Haidun juoksukoulusta tuli uusi ohjelma, jossa on mukavan paljon vk ja intervalliharjoituksia. Tavoittelin aikaa, joka olisi alle tunnin, mutta aika meni vähän päälle (tulokset).

Testitulokset paranivat

Joulukuussa 2019 päätin testata, että miten juoksuharrastuksen aloittaminen on vaikuttanut kuntooni. Suunnistin uudestaan Pajulahden urheiluopistolle kynnystestiin. Raportti oli komeaa luettavaa.

Testin laktaattikäyrä on aivan eri miehen testidataa, kun suhteutetaan tulosta viimekertaiseen. Nyt laktaattien ensimmäinen nousu tulee vauhdissa 7:22 min/km, joten tahdissa on tullut selvä kehitys.

Testin maksimivauhti on parantunut huimasti eli nyt vauhti nousee 4:37 min/km tasolle. Vauhdin nousu on ollut siis 2 kuormaporrasta eli 6 min testissä ja 2 km/h, mikä on valtava loikka. Tästä vauhdin noususta noin puolet selittyy painon tippumisella ja toinen puolikas kunnon kehittymisellä.

Kuntoluokka on noussut tyydyttävästä hyvälle tasolle oman ikäisiin miehiin verrattuna, joten muutos on ollut vahva.

Tammikuussa oli niin hyvä keli, että kävin juoksemassa Cooper testin. Tulos 2300 metriä ja sitä tässä lähden parantelemaan. Tosin hyvä tulos on tuo 400 metrin parannus lähtötilanteeseen. Paino on tätä kirjoittaessa -21 kg.

Alkoholi?

Nykyään olen jatkuvasti tipattomalla, koska en halua pilata harjoittelun tuloksia. Taisi olla Aki Nummela, joka kirjoitti, että ei se ratkaise mitä teet tunnin aikana. Sinun pitää vielä käyttää 23 tuntia fiksusti.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Leave a comment