Cooperin testi

Lääketieteen tohtori ja entinen ilmavoimien eversti Kenneth H. Cooper kehitti nimeään kantavan juoksutestin Yhdysvaltojen armeijan tarpeisiin. Testin suoritustapa on, että henkilö juoksee mahdollisimman monta metriä 12 minuutin aikana. Mitä pidemmälle juokset 12 minuutin aikana sitä parempi on hapenottokykysi.

Cooperin testin tulos

Päätin suorittaa Cooperin testin, koska se kertoo luotettavasti kuntoni nykytilan. Lisäksi minulla on tarkoitus seurata testin avulla oman kuntoni Cooperin testikehittymistä. Huhtikuussa 2019 juoksin 1900 metriä. Tulos ei ole kummoinen, mutta kun se suhteutetaan ikääni niin ihan kelvollinen tulos. Nyt olen sitten jonkin verran treenaillut, joten minua kiinnosti kovasti, että näkyykö treeni missään. Päätin sitten lähteä yleisurheilukentälle suorittamaan testiä.

Tein huolella alkulämmittelyn pitkän kaavan mukaan. Juoksin mm kevyesti kenttää ympäri aluksi 12 min ajan, Ja siinä ajassa juoksin 1700 metriä. Sen jälkeen suoritin dynaamisia venyttelyjä ja juoksin 5 min siten, että lopussa juoksin jo tulevaa Cooperin testin vauhtia. Sitten otin vielä 3 x 100 metrin kevyitä vetoja. Sitten olin valmis, joten ei kuin menoksi. Tässä 400 m kierrosajat.

1. 1:49
2. 1:55
3. 1:55
4. 2:00
5. 1:55
6: 1:55

Lopputulos 2500 metriä ja erityisen tyytyväinen olen vauhdinjakoon eli kierrokset olivat aika tasaisia. Ja siinä juuri testin hienous. Tuollainen kierrosaika on minulla tällä hetkellä maksimi, kun juostaan 12 minuuttia. Ja onhan tulusparannus huikea eli 600 metriä. Kierrosaika on parantanut yli 30 sekuntia ja se on valtava harppaus.

Tässä vielä video, jossa näkyy miltä juoksi näytti Cooper testin eri vaiheissa.

 

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Leave a comment