Construct 2.n käyttöliittymä

Käyttöliittymä on varsin yksinkertainen ainakin alussa, koska ohjelman käynnistämisen jälkeen on edessäsi pelkkää tyhjää.

image

Joskus käy niin, että siirrät vahingossa eri osioita käyttöliittymästä. Sitten tulee kaipuu, että millainen Construct 2 oli ihan alussa. Siksi seuraava opastus eli kuinka päästä takaisin oletusasetuksiin.

Klikkaa vasemmalta kohtaa, jossa on dokumentin kuvake ja nuoli.

image

Klikkaa sitten kohtaa ”Preferences”.

image

Klikkaa ”reset dialogs”.

image

Klikkaa ”Yes”.

image

Sitten ”Ok” ja kaikki on taas ennallaan, kun käynnistät ohjelman uudestaan. Sitten varsinaisen käyttöliittymän esittely. Alla näkyy käyttöliittymä tilanteessa, jossa uusi projekti on luotu.

image

Seuraavaksi käyn numerot läpi yksitellen.

1. File menu and Ribbon tabs. Tämä on käyttöliittymäkuvassa kohdassa nro 1. Microsoft siirtyi Office 2007:ssä käyttämään valintanauhaa (ribbon tabs). Construct 2:ss on käytössä samanlainen käyttöliittymä. Tässä alla esitellään kuva avoinna olevasta valintanauhasta.

image

Myös tiedostovalikko (file menu) on kuin suoraan Microsoftin käyttöliittymästä.

image

2. Näyttämö eli layouts. Tämä on käyttöliittymäkuvassa kohdassa nro 2. Construct 2:ssa ei ole huoneita kuten esim. Gamemakerissa, vaan layoutteja. Tosin kyse on samasta asiasta eli näyttämöstä (englanniksi scene). Tässä kohtaa on kaikki olennainen pelin kannalta. Tässä alla esimerkki siitä, että objektit (kivet ja tukkijätkä sekä tausta) on sijoitettu näyttämölle.

image

3. Välilehdet. Tämä on käyttöliittymäkuvassa kohdassa nro 3. Voit valita joko näyttämönäkymän (Layout 1) tai tapahtumanäkymän (Event sheet 1).

image

Käytännössä nämä kaksi välilehteä ovat pelin tekemisen kannalta tärkeimmät.

4. Ominaisuudet. Tämä on käyttöliittymäkuvassa kohdassa nro 4.Tässä näkyvät mm objektien ominaisuudet kuten esim. alla olevassa kuvassa. Objektin nimi on ”Sprite” ja se sijaitsee tasolla ”Layer0”. Objektin näkyvyys on 100% eli sitä ei ole lainkaan määritelty läpinäkyväksi. Sen X ja Y koordinaatit ovat (309,184) ja sen koko on 54 pikseliä leveä ja 150 pikseliä korkea. Kyseinen objekti on myös näkyvissä (Visible).

image

Lisäksi siinä kohtaa näkyy muutkin asetukset kuten esim. alla olevassa kuvassa projektin asetukset.

image

5. Projekti- ja tasonäkymä. Tämä on käyttöliittymäkuvassa kohdassa nro 5. Tässä kohdassa näkyy projektin (projects) tai tason tason (layers) tiedot. Alla esimerkki projektinäkymästä.

image

Ja tältä näyttää tasonäkymä.

image

Tasot eli ”leijerit” on hyvä ominaisuus, koska esim. lentokonepelissä voit lentää meren ja saarien yllä. Kone ei törmää saareen vaan näyttää lentävän sen yli.

6. Välilehdet projekti ja taso. Tämä on käyttöliittymäkuvassa kohdassa nro 6. Voit valita tarkasteletko projektia vaiko tasoja. Klikkaa välilehteä ja näkymä muuttuu. Alla esimerkki projektista eli välilehti ”Projects” on aktiivinen.

image

Alla on puolestaan layers eli tasot aktiivisena.

image

7. Objektinäkymä. Tämä on käyttöliittymäkuvassa kohdassa nro 7. Tältä näet mitä erilaisia objekteja tekemäsi peli sisältää. Alla esimerkki pelistä, jossa kuusi erilaista objektia.

Objektit ovat pelin näkyvin osa eli kuten tässä esimerkissä pelattaessa näkyy pelaaja (Player ja PlayerImages), Flooring (taso, jolle voi hypätä) ja seinä (Wall).

image

8. Tilannerivi. Tämä on käyttöliittymäkuvassa kohdassa nro 8. Tilanneriv kertoo mitä Construct 2 kulloinkin tekee. Tilariviltä näet myös zoomauksen määrän ja hiiren koordinaatit.

image

9. Oikean yläkulman painikkeet. Tämä on käyttöliittymäkuvassa kohdassa nro 9.. Otsikkoriviltä löytyy kolme tuttua painiketta eli pienennyspainike, suurennuspainike ja sulkemispainike.

image

Täältä löytyy myös “Pin ribbon”, jolla valintanauhan saa näkymään koko ajan eli se ei sulkeudu lainkaan.

image

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Leave a comment