Bloggaus ja blogi ovat eri asioita kuin kotisivun tekeminen ja kotisivu. Blogille on tunnusomaista dynaamisuus, kotisivut ovat sen sijaan hyvin staattisia eli niiden sisältö muuttuu harvoin. Blogia seurataan. Kotisivua ei seurata, koska sisältö on aina sama eli sivuilla ei ole mitään uutta. Blogikirjoituksia kommentoidaan ja ajoittain keskustelu blogikirjoituksen tiimoilta voi olla hyvinkin vilkasta. Kotisivulla kommentointimahdollisuutta ei edes ole. Voisi ehkä jopa väittää, että kotisivut edustavat vanhaa aikaa ja blogit nykyaikaa.
Bloggaus on tällä hetkellä nouseva trendi. Yhä useammalla yrityksellä on blogi, jossa ne tarjoavat tietoja tuotteistaan ja palveluistaan. Maailmalla yksi tunnetuimmista yritysten blogeista on F-Securen blogi ”News from the Lab”, mutta myös pienet yritykset kirjoittavat blogeja kuten esimerkiksi haapajärveläinen Kotihoitopalvelu Huusholli. Lisäksi meillä Suomessakin on muutamia ammattibloggaajia, jotka tienaavat rahaa blogillaan. Markus Ossi mainostaa olleensa Suomen ensimmäinen ammattibloggaaja vuonna 2009. Sitten on myös joukko bloggaajia, jotka hankkivat blogillaan taskurahoja eli pientä lisätuloa.
Bloggaamisella voi parhaimmillaan tienata kuin lääkäri (HS: Suomen parhaat bloggaajat tienaavat kuin lääkärit), mutta se vatii kovaa panostusta. Ja työllä on myös varjopuolensa, joista tunnettu ex-ammattilaisbloggaaja Cava kirjoitti blogissaan.
Tosin suurin osa bloggaajista ei tavoittele rahallista hyötyä, vaan heille bloggaus on tapa kertoa asioista koko maailmalle. Ennen laajalle yleisölle kirjoittaminen oli mahdollista vain harvoille, mutta nyt meillä kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet julkaista ajatuksiamme. Tosin sellainen bloggaus ei saavuta suurta suosiota, jos kirjoittaa vain itsestään tai raportoi päivän tapahtumia. Parhaimmillaan bloggaaminen on journalismia, jossa kirjoittaja raportoi itsestään, mutta se, mitä bloggaajalle tapahtuu, ei koske pelkästään häntä itseään. Esimerkiksi Ruotsissa blogi Supermamman (suom. Superäiti) oli niin suosittu, että se sai jopa kirjakustantajat kiinnostumaan blogista.
Kuinka tehdä suosittu blogi?
Blogin yksi tavoite on, että se olisi suosittu eli sillä olisi paljon lukijoita. Ruotsin yksi tunnetuimista bloggaajista Tommy K Johansson antaa viisi vinkkiä siihen, kuinka blogista tulee suosittu.
- Päivitä usein. Blogia pitää päivittää usein. Lisäksi kirjoitukset tulisi rytmittää pitkin päivää eli ei kaikkea kerralla. Useat sivustot tarjoavatkin mahdollisuuden ajoittaa julkaisu haluttuun ajankohtaan. Johansson itse kirjoittaa kaikki viestit illalla, mutta laittaa ohjelman julkaisemaan ne pitkin päivää, jolloin hän hoitaa tavallista päivätyötään.
- Seuraa tilastoja. Erityisesti kannattaa seurata sitä mistä päin maailmaa tai maakuntaa kävijät tulevat ja mistä kirjoituksista he ovat kiinnostuneita. Sekin on kiinnostavaa, että millä hakusanoilla sivuille tullaan. Homman juju on siinä, että kävijä täytyy saada palaamaan. Siksi vanhojakin kirjoituksia pitää linkittää uusiin. Kävijän pitää jäädä sivuille ja hänen pitäisi huomata sivu niin hyväksi, että hän tila sivuston uutissyötteen.
- Linkitä vanhoihin viesteihin. Käytä oman sivustosi hakutoimintoa, koska sinun on luotava sivustolle linkitys. Jos olet kirjoittanut aiheesta aiemmin, linkitä se kirjoitus uusimpaan kirjoituksesi. Tällä tavalla rakennat kokonaisuutta, joka helpottaa kävijän elämää. Hän saa koko ajan lisää tietoa asioista, josta hän on kiinnostunut.
- Tee yhteenvetoja. Kokoa viikon kirjoitukset listaksi, mistä aiheista kirjoitit. Älä anna kirjoitustesi vaipua arkistoon. Tee yhteenvetoja myös aihealueista, joista kirjoitat paljon – ja muista linkitys.
- Älä aliarvioi lukuja. Se saatko kävijöitä, on paljolti kiinni otsikoista, millaisia otsikoita kirjoitat. Tällainen otsikko ei ole kovin vetävä ”Linkkejä moniin ohjelmiin”. Kirjoita mieluummin otsikoksi ”23 parasta ilmaisohjelmaa”. Jos mahdollista niin älä käytä tasalukuja eli mieluummin 97 kuin 100.